2011. június 14., kedd

Tahini

A tahini finomra őrölt szezámmagból készült sűrű állagú massza, melyet elsősorban keleti ételek alapanyagaként használnak. Több változata ismeretes. Készülhet hántolt vagy hántolatlan szezámmagból - előbbit a Közel-Keleti (arab és zsidó) konyha használja, utóbbi inkább a kínai, koreai és japán ételekhez kedvelt. A hántolatlan változatnak magasabb a tápértéke, ugyanakkor keserűbb az íze.

Felhasználhatnak hozzá nyers vagy enyhén pörkölt magokat egyaránt. A hőkezelés hatására a kész tahiniben csökken bizonyos vitaminok, tápanyagok mennyisége. Mivel a tahini egyetlen alkotóeleme a szezámmag, ezért tápanyag és vitamintartalma is hasonló, annyi különbséggel, hogy azok felszívódása sokkal hatékonyabb a magok megőrlése miatt. A tahini kitűnő forrása a réznek, magnéziumnak, kalciumnak és cinknek, ugyanakkor gazdag rostokban és B1 vitaminban.

Felhasználása:
A Közel-Keleten gyakran fogyasztják egyszerű tahina szószként: vízzel, sóval, citromlével és tört fokhagymával elkeverve. Főtt és péppé zúzott csicseriborsóval a rendkívül népszerű hummus egyik alapanyaga, míg mézzel és/vagy cukorsziruppal a halva nevű édesség fő alkotója. Sós és édes ételek receptjeiben egyaránt megtalálható.

(forrás wikipedia)

Ára: 2-3 euro (kis üveg), de már találtam 1kg-osat is jó áron (4 euro)
Változatok: natúr, kakaós, mézes (eddig ezt láttam az üzletekben), narancsos

Először halvát Görögországban ettem és első kóstolásra a kedvencem lett. (Tudom, hogy ázsiai eredetileg, de itt is a mindennapok része.) Hozzávalók közt felfedeztem a tahinit, majd vettem egyet kipróbálni, megkóstolni, mi is az. Akkor még nem tudtam, hogy szezámmagpaszta. Nem olvastam az üveget, csak megvettem, mert meg akartam ismerni. Sok mindent nem kezdtem vele. Néha mézzel összekeverve, lassan-lassan megettem.

Mostanában nézek recepteket a neten és próbálom felhasználni.
Eddigi találatok:
- narancsos csokis torta (tej és tojás nélkül)
- tahinis kalács
- tahinivel és mézzel megkent kenyér vagy kalács
- szárazsütemény/keksz (angolul)
- pita pizza (angolul képpel - pitára (kenyérlepény) kenni a tahinis szószt (1/4 cs tahini, citrom lé, 2 ek víz, bors, fokhagyma), feltétet (hagyma, paradicsom, olívabogyó, articsóka, fenyőmag, feta sajt) és sütőben átmelegíteni, kb. 10 perc.
- humusz receptek - csicseriborsós krém



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése