2011. június 28., kedd

Frappé

Így a számítógép előtt ülve, frappét iszogatva, azon gondolkodtam, mennyire ismert ez az ital? Gondolom, aki már járt Görögországban, még ha nem is szereti a kávét, tudja mire gondolok.
De közben, engem az a kérdés kezdett érdekelni, hogy is lett ez nemzeti ital. Tudom, hogy a kávé több száz éves, de ezt instantból készítik, és ezt nem tartom túl öreg találmánynak. Arról sem hallottam, hogy az instant kávét görögök találták volna fel, de ki tudja. Ha megkérdeznék valakit, biztos rámondaná, szerintük a világon minden ismert tudós, felfedező görög volt.

A választ gyorsan meg is találtam a wikipédiában, egyszerűség kedvéért bemásolom.
A story:
A frappé története 1957-ben a Thessaloniki Nemzetközi Kereskedelmi Vásárral kezdődött. Ebben az évben a Nestlé egy új gyerekitalterméket dobott piacra: egy instant kakaóitalt, amit tejjel kellett összekeverni és egy shakerben felrázni. A Nestlé egyik alkalmazottja, Dimitris Vakondios, a szokásos napi instant kávéját szerette volna elkészíteni, de a vásár területén nem volt alkalma vizet forralni, ezért a kávéport hideg vízzel keverte össze és felrázta a shakerben, hogy feloldódjon. Ezzel a kísérlettel született meg az első frappé kávé, Görögország népszerű nyári itala. A frappé mára már Görögország nemzeti kávéjává vált, és gyakorlatilag minden kávéházban kapható.

Frappé
Instant kávé (+cukor) egy kevés vízzel felhabosítva (rázva vagy mixerelve) az alapja, amit nyáron jéggel és vízzel felöntve készítik, kb. 3 dcl hosszú kávé. Népszerű télen is. Szerintem az emberek fele tejjel iszza. Kávézóban, bárban több változatban is lehet kérni, fagyival, likőrrel (Baileys, Kahlua),...

Elkészítése
Egyszerű. Ízlés szerint (én 1 kk kávét és 1-2 kk cukrot) bármilyen instant kávéport egy kevés vízzel (kb.1-1,5 cm) fel kell habosítani. Nekem van erre egy frappé botmixerem, de egy shaker, vagy jól zárható műanyag pohár is megteszi. Addig kell rázni, míg fel nem olvad, nem ad ki hangot. Egy üvegpohárba pár jégkockát rakok, ráöntöm a habot, kevés vízzel ki lehet öblíteni a műanyagpoharat, az is mehet az üvegpohárba, ha még nincs teli a pohár, vízzel vagy tejjel felöntöm. Szívószállal kínálom.

Egy kis külömbség/tanács:
Megjegyezném még azt, a görög kávézók, bárak, éttermek nem adnak a csésze, pohár mellé automatikusan cukrot. A pincérnél kell rendelni édesen, félédesen vagy cukormentesen, szintén meg kell említeni, ha tejjel kérjük. Mindig elfelejtem és keserű italt kapok. Meleg italnál mindegy, de a frappénál nem olvad a cukor hamar.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése