2011. április 28., csütörtök

Πασχα - Húsvét

Az egyik legfontosabb ünnep Görögországban. Hasonlóan, mint a katolikusoknál, egy hosszabb böjti időszak előzi meg. Külömbség csak annyi, hogy nem Hamvazószerdával kezdik meg, hanem Tiszta Hétfővel. Ezen a napon szokás a sárkányeregetés is. Ebben az évben elég nagy szél volt és az első próbálkozásnál a mi hatszögünk széttört.

Nagyhetet is komolyabban veszik az ortodoxok, többet járnak templomba. Ezekről az egyházi szokásokról nem tudok sokat. Idén el akartam menni én is a főbb misékre, de nem jött össze. Az egyik oka, hogy vendéget vártunk. Az anyósom látogatott meg minket.

A feltámadást szombat éjjel ünneplik. A szentmiséről egy kicsit elkéstem, mert az hittem, hogy éjfélkor kezdődik, nem pedig akkor végződik. Már amikor odaértem mindenkinek a kezében égő gyertya vagy lámpás volt, a pap énekelt. Éjfélkor elkezdtek harangozni, tüzijátékot lőttek fel, és az emberek elkezdek "kellemes húsvétot" kívánni egymásnak. Ezt azért tettem idézőjelbe, mert ezekkel a szavakkat már a hét elejétől lehet hallani. Most vagy a szokásos "chronia polla"-t mondják, ami minden alkalomra jó vagy "Krisztus feltámadt" örömhírt. Közben valaki füstbombát dobált, így az egész tér átláthatatlan és nagyon büdös lett. Gyorsan hazaküldte a népet.


Vasárnap mindenki ünnepel, a családok, barátok összegyűlnek a kerti partikra. Hagyományos ételek ilyenkor az egészben sütött bárány és a kokoretszi (belsőségek nyársra húzva, béllel áttekerve, faszénen megsütve). Aki ismer, az tudja, hogy egyikért sem rajongok. A mi húsvéti menünk: mutatós főtt tojások (márványos és csibéknek álcázva), szkordopszomi (grillezett fűszeres kenyér), görög és zöld saláta, tzatziki, feta, sült paprika, virsliféle, paridáchi (bárányhús, de inkább csak csontból és zsírból áll szerintem, rajtam kívül mindenki nagyon odavan érte), hasábburgonya és főételnek grillezett marhaszelet és csibemell. Volt még kalács, kuluri (szárazsüti féle, piskóta ízű omlós keksz) és fagyi.

Hétfő szintén szabadnap. Szép idő volt, kicsit sétáltunk a parton, elmentünk autózni, megmutattuk a környéket az anyósomnak. Megpihentünk Bochalin, ahol szép kilátás nyílik a városra és a fél szigetre. Meglepően sok autó volt ott, annyi mint nyáron és a kávézók is teli voltak.
Este még láttuk a körmenetet az utcánkban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése