2011. május 5., csütörtök

Póréhagyma/rétes


A Földközi-tenger vidékén négyezer éve termesztett, édeskés ízű hagymaféle és gyógynővény is. Élelmezési szempontból jelentős, A-, B1-, B2- vitamint, nikotinsavat, még főzött állapotban is 15 mg C-vitamint, és jelentős mennyiségű ásványi anyagokat (cink, mangán, szelén, és a hagymafélék között a legtöbb vasat) tartalmaz. Levesek, főzelékek, saláták készítésére is használják. Egyik legnagyobb előnye, hogy a póréhagyma gátolja a rothadást előidéző baktériumok és gombák szaporodását a belekben.

Az én hagymáim sokkal vékonyabbak, mint az üzletekben vagy a képen. Ennek oka lehet az is, hogy többszörösen használom fel, de nem biztos, mert attól még vastagodhatna. Kb. egy centire a föld felett szoktam levágni a szárát, csak ezt használom sütésre, főzésre. Majd pár nap elteltével visszanő és új szárakat is növeszt. Első évben van a kertemben, még nincs sok tapasztalatom vele. Egy - kettő közülük elkezdett magozni. Anyósom javaslatára azokat kihúztuk, levágtuk a gyökereiket és pár napra félretettük száradni. Még nem tettük vissza a kertbe, így később számolok be, mi lett velük.

Leginkább rétesek tartalmának használom fel. A rétesek (albánul bürek, görögül pita) alapételnek minősülnek, mindenki gyakran készíti, és az utcán is számos helyen lehet kapni. Míg Albániában a zöldséges, sajtos, húsos bürekek a népszerűek, Görögországban inkább csak a spenótos, sajtos, virslis, sonkás és az édes piták a keresetebbek.

-RECEPT-

Egyszerű változat hozzávalói: réteslapok, póréhagyma, (olíva)olaj, só.
Ha gazdagabbá szeretném tenni, vagy ha kevés az alapanyag, jöhet még: sajt (főleg vmi fehér, pl. feta), rizs, hús (Albániában ez inkább pacal vagy szárított hús), fűszerek (szerintem a kaporral jól harmonizál). Szándékosan nem írtam mennyiségeket, mert nem fontos.

Elkészítése:

- A tepsit vékonyan megkenyem olajjal, majd egy réteslapot teszek rá, azt is megkenyem olajjal. Alulra én 3-4 lapot szoktam használni. Ha sok a töltelék, akkor elfelezem kb. 2-3 lappal, amiket szintén megolajozok. Tetejére is 3-4 lapot szánok. Fontos, hogy a tetejére is olaj kerüljön.

- A póréhagymát megmosom, kis darabokra felszeletelem (kb. 2 cm) majd megpárolom olajon, sózom. Vizet nem szükséges alája önteni, kiengedi magából, amit nem kell kiönteni. Amikor átkanalazom a tepsibe, felveszi és gondolom sütésnél elpárolog. Ha ez az adag kevésebb, minthogy 2 centis réteget alkosson, akkor szoktam beletenni rizst, kevés vizet hozzáöntve, pár percig még főzöm.





3. fajtája amikor sajttal is ízesítem, ezt tehetem a hagymához, a rizses hagymához is főzés után összemorzsolva. Így a melegtől és a nedvességtől jobban felolvad, ezért én jobban szeretem, ha külön réteget hagyok neki.

- Sütés kb. 20-30 perc, addig hogy szép színt kapjon.



Én így gyorsan, négyzet alakú tepsiben készítem. Albániában a tepsik általában kör alakúak, amikben csigaházra hasonlító módon készítik el, és cikkekre vágják. Majd legközelebb lefenyképezem, mert úgy mutatósabb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése