2013. július 17., szerda

15 dolog Albániáról

A blonde-gypsy.com oldalán találtam egy tetszetős bejegyzést. Nagyon jól össze van szedve és megfogalmazva. Megpróbálom röviden lefordítani.

Albánia az egyik legérdekesebb ország ahol jártam (írja Larissa a blog írója, az utazásfüggő). Nem elég azt mondani, h egyedi, de ez az a hely ahova el kell menni ha igazi európai kalandra vágysz. Az a 7 nap amit ott töltöttem (Larissa) tele volt pozitív és negatív meglepetéssel, de ezeknek a kombinációja tette olyan izgalmassá az országot.

Fejlődik az albán turizmus, de tényleg nem olyanoknak való ez az ország akik csak a tenger-hotel kényelmét szeretnék élvezni. Nyári fürdőzésre sokan mennek a környékről, Koszovóból, Macedóniából, főleg albán nemzetiségűek. Európaiak közül szerintem a csehek vannak legtöbben, vagy inkább ők a leghíresebbek arról, h beválalják a hegyvidéket, turisztikáznak, hajókáznak, biciklivel, kvaddal,...

1. Több albán lakik a határokon kívül, mint az országban
Kb. 7-10 millió lakik külföldön, főleg a Balkánon, de Törökországban, Olaszban, Németben, Svájcban (főleg koszovóiak), Svédországban, Amerikában is sokan élnek. Az ország lakosságát 3 millióra becsülik.

2. Érdekes a történelme is
Nagy Albánia, Enver Hozha, és az ország izolációja

3. Oda nem fogsz eljutni vonattal, ha szerencsés vagy, akkor busszal talán
A közlekedés volt a legnagyobb panaszom. Nemzetközi vasútrendszer nem létezik, az országon belül meg elég gyéren jár.  Buszok, furgonok (mini busz) a legjobb módja a közlekedésnek. (A blog írója nehezen talált megállót, menetrendet, de csak egy hetet töltött az országban. Igaz, mi autóval járunk, de nekem nem tűnt káosznak. Európai viszonyokhoz képest olcsók is.)

4. Ha van is menetrend, az sem biztos, h úgy lesz
A kevés utas miatt nem indult el a busz a központból a reptérre. (Ahogy fentebb írtam, erről nem tudok véleményt formálni, de szerintem vmi magán mini busz lehetett és nem menetrendszerinti nagy busz.)

5. Vezetéshez bátorság kell
1991 előtt csak 600 autó volt az országban, amit csak párttagok vezethettek. Vezetésben nem a rossz söfőrök a veszélyesek, inkább az utak minősége. (Kátyús, köves úton lassan kell menni, ez nem olyan nehéz, a kocsit viszont lehet sajnálni, de szerencsére egyre jobb az autóút hálózat. Több oka is van, h ez így van, nem csak a látszólag pénzhiány.)

6. 750000 bunker
Enver Hozha építette, arra az esetre ha az országot megtámadnák, ami nem történt meg, szóval elég feleslegesen (inkább utakat készíthetett volna abból a pénzből). Napjainkban kultúrális tárgyként szerepelnek, üzleti lehetőségként (bár, szoba) vagy szétszedik és megpróbálják kinyerni belőle a vasat (nem kevés van benne).
(Most láttam először, h Tirana városában van kiállítva egy, bele is lehet menni. Félig a föld alatt van, és talaj helyett üveggel van befedve. Szerintek tök szuper, eredeti emlékmű.)



7. Az albán nyelv nagyon nehéz

8. Az árakat néha egy nullával többnek mondják
(Eggyel több nullával létezö öreg pénz nem a közelmúltban volt, de az emberek lassan változnak. Azt hiszem, több mint 50 éve volt a pénzreform. Piacon régiesen használják, de komolyabb üzletekben nem.)

9. Teréz anya albán származású
John és Jim Belushi is és lehet h Atatürk is.

10. Tirana cool és színes főváros
Nem vártam sokat Tiranától mert nem hallottam róla sokat. Gondoltam, h szürkeség és betöntömeg fogad, mint Bukarestben, de eléggé zöld (? - képek ellent mondanak, de szerintem nem lehetne zöldebb is) és színes. Drágább, mint Skopja és Pristina, de Nyugat-Európához képest olcsó. Edi Rama festőből lett politikus festette át a régi épületeket.

11. Vásárlásra jó Tirana
City Park, CTU, TEG - plázákhoz ingyenes busz jár a főtérről. (Szerintem a boltok, szupermarketek árai nem nagyon olcsóbbak az eurozónától, én inkább a szolgáltatásokat emeltem volna ki, ami jobban megéri - éttermek, bárak,...)

12. Ne csak 2 irányba nézz, de mindenhova, ha át akarsz kelni az úton
(Igaz, h az autósoknak is szabadabbak a szabályok, de szerintem a gyalogosok több káoszt csinálnak, ami nem mindig az ő hibájuk.)

14. Egy falusi raki felér 3 normálissal

15. Édességek

+ Albánia a legnagyobb cannabis exportőrje
Lazaros (Gjirokastra) albán kanabisz főváros. (Erről már én is hallottam, de h mennyire igaz, azt nem tudom)

Szerintem érdemes megnézni a fotókat is, elég jók. Itt az eredeti cikk.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése