2012. április 17., kedd

Tsoureki és mahlep

Tsoureki (τσουρέκι, ejtsd curéki) - görög kalács, Húsvétkor szokás piros tojással díszíteni
Mahlep vagy mahlab (μαχλέπι, mahlépi) - cseresznyemag belsejében található pici, keserű mag

Görögországban az elmúlt hétvégén volt Húsvét, vagyis az idei katolikus húsvéthoz képest egy hét eltéréssel. Nem tudom mi szerint határozza meg az ortodox egyház az ünnep dátumát, de úgy tudom nem csak itt ünnepelték most. Van hogy egybeesik a római katolikus húsvéttal, van h nem. Görögországban nagyon kevés római katolikus is van, főleg külföldiek. Ők/Mi is most ünnepeltünk. Így egyszerűbb, aki dolgozik, szabadot kap (péntek, hétfő), külömböző vallású vagy vegyes családok együtt ünnepelhetnek.

Idén az időjárás nem tűnt túl jónak, de azért vasárnap elég jó időnk lett. Nagyhét alatt borús, esős, szeles napok voltak (tegnap is és ma is hasonló) és a hegyekben még havazott is. Kirándulást terveztünk, de inkább lemondtuk. Grillezéssel is úgy voltunk, h vagy lesz vagy nem, de azért bíztam benne. Van egy elméletem, szomorú napokon (nagyhét) mindig rossz az idő, ünnepnapkor muszaj jó időnek lennie, mert mindenki vidámabb és azt akarja. És be is jött.

Ezért maradtunk itthon, és akkor gondolta, ideje kipróbálni a kalácsot mahleppel. Vettem ilyen magokat, nem volt drága, egy zacskó (8 g, minimum 5x-re fel lehet használni) 55 centbe kerül. Masztikát drágálottam, 3 euró egy adag, majd máskor vmi másba megveszem. Visszatérve a mahlephez, mielőtt beletettem a tésztába, megkóstoltam, hát nem kellett volna, nagyon keserű. De azért beletettem és nem bántam meg. Egy teljesen más ízvilágot hozott és az illata, olyan volt a konyha mint amikor pékség mellett sétálok el. Eddig nem is tudtam mi ez az illat, hisz kalácssütésben sincs nagy tapasztalatom.

Receptet a neten kerestem, összehasonlítottam és végül ezt a két receptet választottam. Hozzávalók aránya teljesen megegyezik, fahéj és feta szárított élesztőt használ míg házisáfrány frissből kovászt készít előre. Én 60 dkg lisztből fontam két darab 40 cm hosszú kalácsot. Szerintem nagyon jól sikerült. Aki szereti a kalácsokat, érdemes kipróbálni ezzel az új fűszerezéssel is.
Hozzávalók: liszt, tojás, vaj, élesztő, cukor, tej, só, mahlep, masztik, reszelt narancs- és citromhéj
Elkészítés a fenti linkek megtalálható.

életem első fonyott kalácsa:
gondoltam egy kicsit kidíszítem, de a másodiknál már abbahagytam, mert nem tudtam hogy fog kinézni sütés után... két kalács közt a tészta csak maradék
készen:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése