2011. november 11., péntek

Halva

Mi ez?

Magyarul furcsán hangzik ez a név, de hát vannak ilyenek. Ez egy édességféle, pontosabban 2 különböző étel neve is. Itt Görögben mind a kettőnek ugyanaz a neve, halva. Olvastam több magyar oldalon, h helyesebb ha halvas-nak, helvá-nak vagy halavá-nak hívjuk, h megkülömböztethető legyen, de én inkább maradok az eredetinél. Wikipédiából megtudtam, h a szó arab és édeset jelent. Elterjedt egész sok helyen, Ázsia déli részén, Észak-Afrikában, a Balkánon,...


Halva 1: ez az első alkalommal a kedvencem lett. Alapja a tahini (szezámmagpüré). Nagyon sok ízben lehet kapni, natúran, kakaósan, mandulával, más diófélékkel, mézzel. Sajnos nem tudom, h kell készíteni.
Más országokban készítik még napraforgómagból (kóstoltam és az is finom) és más diófélékből is.


Halva 2: ezzel sokáig nem szimpatizáltam, de az utóbbi időben többször is ettem, és ma elhatároztam, h itthon is kipróbálom. Ennek az alapja a liszt/dara.

Albánia (hallvë): a wiki szerint ott eltejedt az egyszerű lisztből készült változat is, de nem ritka a kukurica lisztes sem. Erről nem tudok mit írni, nem láttam és nem kóstoltam még. (Rákérdeztem, készítik fehér és teljes kiörlésű liszttel, kukoricaliszttel is. Ünnepekkor is esznek halvát, de pl. halotti tor hagyományos étele is.) Tapasztalatom szerint az albánok nem igazán készítenek édességeket. Náluk nincs az, h hétvége - mit süssünk? Másrészt, a hagyományos fajtákon kívül (baklava, ravani,... amik az egész balkánon megtalálhatók) nem tudnak sütni a háziasszonyok. Ezt nem tudom mennyire igaz az egész országra, lehet h csak az összes kivételt én ismerem.

Görögország (χαλβάς): a durum búzadarás alaprecept arányai 1:2:3:4 (olaj-dara-cukor-víz).

Először a szirupot kell elkészíteni: felforralni a cukros vizet, összefőzni, h a cukor olvadjon el. (Én sokaltam a cukrot, ezért csak másfél csésze cukrot használtam és kevés mézet. Ízesítésnek még tettem bele narancshéjat, fahéjat és kevés narancslevet. Így is elég édes volt számomra, nem bántam meg.)
Majd a darát pirosra pirítani és hozzáönteni a szirupot. Itt vigyázni kell, sok gőz jön belőle.
Még egy kicsit kell főzni, h kása állagú legyen. Ha kész lehet bele tenni diót, illik hozzá.
Legszebb ha vmi formát vesz fel. Hűlés közben szépen összeáll, és az olajossága miatt egyszerűen kijőn minden formából.
Egyszerű, gyors és finom.



az enyém ilyen lett, szépen szeletelhető

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése