2011. november 7., hétfő

Bajrám

Ahogy már korábban is említettem, férjem Albániából származik, családja az iszlámot tartja a vallásának. Ezt nem úgy kell elképzelni, mint ahogy a tv-ben szokták mutatni (pl. náluk, és egész Albániában a nők egyáltalán nem hordanak hosszú ruhákat, kendőket).

A mindennapi életünkben ez nem nagyon mutatkozik meg. Azért írok csak róla, mert szeretném egy cseppet megmutatni ezt a vallást is, szerintem nagyon sokan csak nagyon keveset tudnak róla. Így voltam én is. Férjemmel szeretünk a vallásról, Istenről és más ilyen témákról beszélgetni. Néha mond nagyon érdekes dolgokat is.

Tegnap volt Bajram ünnepe (ezt így hívják albánul, magyarul áldozati ünnep talán). Nem volt semmi különös, a férjem testvéreivel együtt grilleztünk. Ettünk, ittunk, jól éreztük magunkat. Ez inkább olyan tipikus vasárnapnak tűnik számomra, ha összevesszük a kerti sütést és a családlátogatást.

Egyszer voltam Albániában is ezidőtájt. Már nem nagyon emlékszem pontosan. Azt tudom, h reggel vágtak vmilyen állatot, talán kecskét vagy bárányt. Délután meglátogattunk pár rokont és annak a kecskének az egy negyed részét odaajándékoztuk az egyik rokonnak. Ezt egy szép szokásnak tartom, álltalában olyat választanak, aki a legszegényebb és annak adják oda.
A muszlimok nem csak ünnepnapokon járnak mecsetbe, de minden nap. Ilyenkor azért lehet h többen. Tirana leghíresebb mecsetje előtt is nagyon sokan gyűlnek össze, ezt csak a hírekből láttam.

Mit is ünnepelnek ilyenkor?
Amit a Bibliából is ismerhetünk, amikor Ábrahám fel akarta áldozni egyetlen fiát Istennek, de végül is Istennek elég volt a szándék és egy bárányt küldött, h azt áldozzák fel a fiú helyett.
Változó ünnep.

- pár link, ahol pontosabban tudnak róla írni wikipedia és az iszlam.com


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése