2013. március 29., péntek

Horta


A horta szavat  a google translate gyomok-nak forditja, de nem gazok. Ezek vad, zöld növények, amik nagyon is hasznosak, mert egészségesek. Ősztől tavaszig lehet gyűjteni, vagyis az esős évszakban, amikor nincs szárazság. Zöldségesnél is lehet kapni. Ízük jobbára keserű, de vannak köztük édeskések is. A wikipédia szerint legalább 80 külömböző hortát ismernek és használnak Görögországban.


Elkészítése: 
- általában addig főzik (10-20 perc) amig a szárak megpuhulnak, majd olajjal (természetesen extra szűz olivaolajjal) és citromlével megöntözik, sóval, borssal ízesítik. Szerintem langyosan a legfinomabb, sűrű barna kenyérrel és olivával. Egyszerűnek hangzik, de ha jól van elkészítve (nem túl keserű) akkor rettentő finom.
- hortopitát is készítenek belőle - zöld növényekkel töltött rétes - kipróbálva, szintén ízletes
- több jellemző receptet nem találtam, csak külön az egyes fajtákra (pl. muskári - de majd erről egy másik bejegyzésben írok, vadspárgás omeletta - lentebb a képnél, japrak)


Azt a receptet a nosalty.hu-n találtam. Egyszerű és kicsit változatos omelett készíthető vele.
A megpárolt hagymára megy a vadspárga (nekem volt még egy másik hasonló növényem is), pár perc pirítás, sózás, borsozás és a tojás hozzáadása a végén.








Körültekintően kell gyűjteni, mert akadhat köztük mérgező fajta is. Állítólag a mérgezőeket forralásnál észre lehet venni, más illata van. Arra is oda kell figyelni, h hol szedjük, mert az alap h nem az út mellett, de most olyanra gondolok, h ha a mezőn, vagy főleg az olivafák alatt kevesebb a fű a megszokottnál vagy elszáradt, akkor az bizonyosan permetezve volt. Nem kell gyökerestül kihúzni, elég csak a szárakat levágni. A levelek csúcsát is levágják. Öreg szárakat, vagy amik virágzani kezdenek, már nem használják fel. Hűtőben, légmentesen becsomagolva 3-4 napig is eláll. Felhasználás előtt alapos mosást igényelnek.

Egyik főzős műsorban a hortákhoz keverték még a cékla leveleit is, eddig nem is tudtam, h azok is ehetők.

Alul édeskömény, felül vmi virág amit frissen salátába lehet tenni.





















Képek (angol tartalommal): 1, 2, 3,
görögül: 1
pár magyar oldal:
1  - kövér porcsin - azt hiszem, ezt láttam a krétai piacon, hazaérés után kigazoltam a kertet, de akkor nem ismertem fel, csak akkor tudatosult bennem, amikor 2 nappal később erre az oldalra bukkantam. Utána már nem nőtt ilyen "gaz" a kertemben.
2 - Magyarországon termők, ha vki kedvet kapott volna hozzá
3 - csalán + receptek, én már készítettem belőle büreket (réteslapok vagy gyúrt tészta között csalános töltelék), nagyon finom volt



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése