2014. január 27., hétfő

Tejes projekt (2) - Trappista sajt

Múltkori eredményeimmel meg vagyok elégedve. Gondoltam most kipróbálok egy sajtot is. Igazság szerint azért választottam a trappistát, mert nem kell hozzá beszerezni oltót, és volt túróm is, ami ahhoz kevés volt, h vmi jó rétesnek vagy kalácsnak tudjam felhasználni. Recept a netről van, forrást nem írnék, mert a google találat első oldalán lévők szinte szóról szóra megegyeznek.

  Recept 1 liter tejhez:
1 liter zsíros tej (szintén legjobb a házi kezeletlen, mert ha már fel van forralva vmi sót kell pótolni még)
50 dkg tehéntúró (hszk alapján lehet bolti is)
6 dkg vaj
1 tojás (elhagyható, de szebb színt ad)
1 mk szódabikarbóna
1 púpozott kk só

Elkészítés menete:
- A túrót a tejjel összefőzzük, forrásig, de nem kell forralni. Kis lángot használtam mert azt nem adták meg sehol. Sok hozzászólásban olvastam, h leég az alján, még keverés mellett is. Én teflonos edényt használtam, azzal nem volt gond. Kis idő elteltével mintha megdagadna és olyan ragacsos lesz, de a vége felé felolvad és szétesik, és mintha az eredeti túró mennyiség lenne vagy még kevesebb. Le kell szűrni. A savó, visszamaradt tej megmarad fehérnek, íze kicsit túrós lesz. Kommentekben olvastam, h ezt fel lehet használni hamis túrósgombócnak  (darával összefőzni, édesíteni és még 1-2 tojást hozzáadni, majd ha kihűlt gombócot formázni, és morzsába, dióba,... forgatni).
- Hamar lecsepeg, majd vajjal, sóval, szódabikarbónával, tojással jól összekevertem először, majd 10 percig főztem. Addig, míg az alja nem kezdett odasülni.
- Már most lehetett érezni, h finom, de igazság szerint kell neki legalább 1-2 nap érlelődni. Formába kell önteni, legjobb a műanyag, mert abból könnyebb kiszedni. Ha kihűlt, ki lehet szedni és a spájzban érlelni.
- Ízesíteni is lehet, pl. dióval-bazsalikommal, tört borsossal, fokhagymával-kakukkfűvel, mandulával-olajbogyóval (tippek kiflieslevendula.blogspot.com-ról).

- a munka fázisairól nagyon jó, részletes képek vannak az amiakonyhábólkikerül.hu oldalon

Tapasztalataim:
Könnyü elkészíteni és időben is elég hamar megvan. Íze érlelés előtt is nagyon finom.
Énnekem csak kb. 15 dkg túróm volt, ezért ahhoz igazítottam a receptet, és 3 dcl tejjel főztem. Ezt az adagot tettem 2 (közepes?, virágos tetejű) szilikon maffinformába, szép is lett :) Kb. 14 dkg. lett.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése